Dzisiejszy wpis dotyczy stopniowania przymiotników w języku angielskim w zakresie materiału szkoły podstawowej. Jeżeli ktoś uczy się angielskiego w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym to również z tego skorzysta.
Ale zanim przejdziemy do stopniowania w języku angielskim, upewnijmy się, że uczeń potrafi to robić w języku polskim. Nauczyciele poloniści mogliby pewnie dużo opowiedzieć na ten temat. Niestety, ale problemy w nauce jednego przedmiotu rzutują na naukę kolejnego. Wszystko jest ze sobą powiązane. Dlatego wyjaśniając angielskie zasady, będę wszystko dokładnie słowo po słowie, tłumaczyła na język polski.
Wyróżniamy trzy stopnie przymiotników:
- stopień równy
- stopień wyższy
- stopień najwyższy
Kiedy poprosiłam uczniów o podanie przykładu stopniowania przymiotników w języku polskim, to po chwili zastanowienia podali kilka przykładów:
duży – większy – największy
ładny – ładniejszy – najładniejszy itp
To wszystko są bardzo dobre przykłady.
Ale gdy wskazałam konkretnego ucznia, pytając jak przestopniuje przymiotnik: niski, to według niego wygląda to tak: niski – trochę wyższy – wysoki.
Oczywiście, że jest to nieprawidłowe (powinno być: niski, niższy, najniższy), jednak pokazuje sposób myślenia niektórych uczniów i braki wiedzy jakie mają. Dlatego uważam, że podczas nauki stopniowania przymiotników angielskich trzeba zawsze dodawać tłumaczenie wszystkich stopni, aby uniknąć pomyłek.
Angielskie przymiotniki stopniujemy na dwa sposoby. Albo robimy to poprzez dodawanie odpowiednich końcówek, albo poprzez dodawanie odpowiednich słów. Wszystko zależy od tego, z ilu sylab składa się przymiotnik.
Stopniowanie krótkich przymiotników
Przymiotniki, które mają tylko jedną sylabę lub dwie sylaby zakończone są na -y, stopniujemy poprzez dodanie odpowiednich końcówek.
W stopniu wyższym dodajemy końcówkę -er, w stopniu najwyższym natomiast końcówkę -est.
Ponadto należy pamiętać, że przed przymiotnikami w stopniu najwyższym stawiamy the.
Ilustruje to poniższa tabela, zawierająca również przykłady:

Dodawanie końcówek do formy podstawowej przymiotnika czasami wymaga skorygowania pisowni.
Jeżeli jednosylabowe słowo składa się z samych spółgłosek i samogłoski, która jest na przedostatnim miejscu, wówczas dublujemy ostatnią spółgłoskę (oprócz w).
np. big – bigger, biggest
Jeśli dodajemy końcówkę do słowa zakończonego na -y, to literę tę musimy zamienić na -i.
np. dirty – dirtier, dirtiest
Niektórzy uczniowie mają też problem z określeniem z ilu sylab składa się przymiotnik.
Cóż, najprościej jest podzielić słowo na sylaby tak, jak je wymawiamy. Konieczna jest więc znajomość wymowy.
Stopniowanie długich przymiotników
Przymiotniki zbudowane z więcej niż dwie sylaby, a także zakończone na -ing, -ful, -less, stopniujemy w sposób opisowy.
Przed przymiotnikiem w stopniu wyższym stawiamy more, a przed przymiotnikiem w stopniu najwyższym the most.
Przedstawia to poniższa tabela, wraz z przykładami:

Przymiotniki nieregularne
W szkole podstawowej należy znać dwa przymiotniki, które stopniujemy nieregularnie:
good – better – the best
bad – worse – the worst
Dobrze jest jednak znać jeszcze dwa:
old – older – the oldest (stary – starszy – najstarszy)
Przymiotnika tego używamy do porównań osób, przedmiotów lub rzeczy, które mają różny wiek.
Jednak gdy mówimy o rodzinie, rodzeństwie lub bliskich relacjach możemy używać stopniowania:
old – elder – the eldest (stary – starszy – najstarszy)
far – farther – the farthest (daleki – dalszy – najdalszy)
far – further – the furthest (daleki – dalszy – najdalszy)
Obydwu form stopniowania możemy używać, jeśli mówimy o odległości fizycznej, realnej.
Natomiast gdy mówimy o abstrakcyjnej odległości (np. w odniesieniu do rozwoju, postępu itp.), wówczas używamy further i the furthest.
np.: further information – dalsze informacje
Uwagi końcowe
Wielu uczniom wydaje się, że stopniowanie przymiotników to bułka z masłem i zaniedbują naukę tego tematu. Myślą, że wystarczy znać końcówki, żeby poradzić sobie na lekcjach języka angielskiego. Tymczasem okazuje się, że po usłyszeniu przymiotnika w stopniu wyższym lub najwyższym, nie potrafią skojarzyć go z formą podstawową i myślą, że to jakieś nowe słowo. (np. higher, cheapest)
Uwaga!
Przymiotniki przyjmujące końcówki brzmią trochę dziwnie, inaczej i należy się z nimi osłuchać.
Dlatego dobrze jest wziąć do ręki listę przymiotników i stopniować je głośno, a nie tylko zapisywać przykłady w zeszycie. Jest to też okazja do rozszerzenia i utrwalenia słownictwa związanego z przymiotnikami w języku angielskim.
Ćwiczenia
Aby sprawdzić wiedzę dotyczącą stopniowania przymiotników polecam ćwiczenia w formie tabeli,
np TUTAJ