Czas Past Continuous w swojej budowie jest bardzo podobny do czasu Present Continuous.
To jego brat bliźniak.
Ale Present Continuous dotyczy czasu teraźniejszego, a Past Continuous – przeszłego.
Oprócz czasu, który każdy z nich opisuje, różnią się tylko operatorem.
Jeśli potrzebujecie powtórki z czasu Present Continuous, to zapraszam do mojego wpisu TUTAJ. Potraktujmy to jako solidną bazę do naszej dzisiejszej nauki.
Jeżeli jesteście na mojej stronie po raz pierwszy, to zachęcam również do przeczytania wpisu Szyk zdania to świętość oraz Zastosowanie angielskich czasów.
Zazwyczaj tak to bywa w szkole, że gdy uczniowie dojdą do czasu Past Continuous, to już mają przerobiony Present Simple, Present Continuous i Past Simple. Taka jest po prostu kolejność.
I niestety okazuje się też wtedy, że uczniowie z problemami w nauce nie nadążają za materiałem.
To jest właśnie ten moment, gdy wszystko zaczyna się im mieszać: czasy, czasowniki i operatory.
Jeśli jesteś w takiej sytuacji – polecam mój wpis: Co robić, gdy wszystkie czasy się mieszają?
Zanim przejdziemy do szczegółowego opisu budowy zdań w czasie Past Continuous, musimy odpowiedzieć na dwa pytania:
1. Kiedy stosujemy czas Past Continuous?
2. Co jest operatorem?
Czas Past Continuous stosujemy dla czynności, które trwały w konkretnym momencie w przeszłości.
To najważniejsze, ale nie jedyne jego zastosowanie. Zapamiętajmy je jako naszą podstawę i minimum z minimum wiedzy, jaką trzeba mieć. Bardziej konkretnie o zastosowaniu czasu Past Continuous przeczytacie w kolejnych wpisach. Dzisiaj koncentrujemy się tylko na tym jednym aspekcie.
A oto przykłady zdań po polsku, które pokazują, co mamy na myśli mówiąc czynność, która trwała w konkretnym momencie w przeszłości (czynność napisana jest pogrubioną czcionką, a moment z przeszłości – kursywą):
Wczoraj o godzinie 8.00 czytałem książkę.
W zeszły piątek rano spacerowałem nad rzeką.
O czwartej rano spałem.
Gdy nauczyciel wszedł do klasy, rozmawiałem z kolegą.
Co jest operatorem?
Wspomniałam wcześniej, że czas Past Continuous jest zbudowany podobnie jak czas Present Continuous. Różnią się tylko operatorem.
W sumie to nie tyle operatorem się różnią, co jego formą. W obydwu przypadkach jest to czasownik to be.
W czasie Present Continuous – jego forma teraźniejsza. W czasie Past Continuous przeszła. Forma przeszła czasownika to be to was albo were. Tak więc:
Operatorem w czasie Past Continuous jest was albo were.
Jeżeli ktoś nie pamięta odmiany tego czasownika, to konieczne jest powtórzenie, na przykład za pomocą aplikacji interaktywnej, którą znajdziecie na poświęconej aplikacjom podstronie.
Zdania twierdzące
Zdania twierdzące zbudowane są według schematu:
PODMIOT + WAS lub WERE + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKA -ing + DOPEŁNIENIE
W formie graficznej wygląda to tak:

Przykłady zdań:
I was drinking milk. – Piłem mleko.
My sister was waiting for me. – Moja siostra czekała na mnie.
They were watching TV. – Oni oglądali telewizję.
His friends were playing basketball. – Jego przyjaciele grali w koszykówkę.
Zobaczmy teraz te same zdania ale z zaznaczonymi kolorami:
I was drinking milk.
My sister was waiting for me.
They were watching TV.
His friends were playing basketball.
Zdania przeczące
Zdania przeczące tworzymy dodając do operatora słowo not.

Przykłady zdań:
I was not drinking milk. – Nie piłem mleka.
My sister was not waiting for me. – Moja siostra nie czekała na mnie.
They were not watching TV. – Oni nie oglądali telewizji.
His friends were not playing basketball. – Jego przyjaciele nie grali w koszykówkę.
was not i were not tworzą formy skrócone:
was not = wasn’t
were not = weren’t
A teraz popatrzmy na zdania przeczące z formami skróconymi i podświetlonymi kolorami:
I wasn’t drinking milk.
My sister wasn’t waiting for me.
They weren’t watching TV.
His friends weren’t playing basketball.
I wasn’t drinking milk.
My sister wasn’t waiting for me.
They weren’t watching TV.
His friends weren’t playing basketball.
Zdania pytające
W zdaniach pytających, na początku stawiamy operator a reszta pozostaje bez zmian.

Przykłady zdań:
Was I drinking milk? – Czy piłem mleko?
Was my sister waiting for me? – Czy moja siostra czekała na mnie?
Were they watching TV? – Czy oni oglądali telewizję?
Were his friends playing basketball? – Czy jego przyjaciele grali w koszykówkę?
Popatrzmy jeszcze na te same zdania z podświetlonymi wyrazami:
Was I drinking milk?
Was my sister waiting for me?
Were they watching TV?
Were his friends playing basketball?
Krótkie odpowiedzi do pytań w czasie Past Continuous
Ogólne zasady dotyczące budowania krótkich odpowiedzi znajdziesz w moim wpisie KRÓTKIE ODPOWIEDZI KROK PO KROKU.
Poniżej kilka przykładów takich odpowiedzi w czasie Past Continuous:
Was she waiting for you?
Yes, she was.
No, she wasn’t.
Were your parents working yeterday at 7 p.m?
Yes, they were.
No, they weren’t.
Were you eating dinner with your friends?
Yes, I was.
No, I wasn’t.
Was your brother watching TV?
Yes, he was.
No, he wasn’t.
Were you and Tom writing emails?
Yes, we were.
No, we weren’t.
Wyrażenia charakterystyczne dla czasu Past Continuous
Czasu Past Continuous używamy z konkretnymi godzinami i dniami, by opisać czynności, które trwały w określonych momentach w przeszłości. Charakterystycznym wyrażeniem będzie więc godzina lub dzień z przeszłości.
Przykłady:
I was studying at 8 PM. – Uczyłem się o 20:00.
He was watching TV at 10 o’clock. – On oglądał telewizję o 10:00.
They were having dinner at 6:30 in the evening. – Oni jedli kolację o 18:30.
I was cleaning the house on Monday. – Sprzątałem dom w poniedziałek.
She was reading a book on Friday afternoon. – Ona czytała książkę w piątkowe popołudnie.
They were traveling on Saturday morning. – Oni podróżowali w sobotnie rano.
We were studying on Wednesday evening. – Uczyliśmy się w środowy wieczór.
He was sleeping on Sunday afternoon. – On spał w niedzielne popołudnie.
I was sleeping at midnight. – Spałem o północy.
Niektórym osobom to może wydać się mylące. Jak to? Nie ma konkretnego słowa po którym rozpoznamy jaki powinien być czas? Co więcej, niektóre z powyższych zdań mogły by być równie dobrze w czasie Past Simple. Dlaczego nie są?
To wszystko dlatego, że w przypadku czasu Past Continuous podkreślamy fakt trwania czynności. Nie interesuje nas czy czynność była skończona czy nie. Dużo zależy więc od kontekstu i od intencji rozmówcy. Jeśli ktoś chce powiedzieć, że w poniedziałek sprzątał dom i podkreślić trwanie tej czynności, to zastosuje czas Past Continuous. Ale gdy chce powiedzieć, że posprzątał dom w poniedziałek i po prostu stwierdzić ten fakt, to użyje czasu Past Simple.
W ćwiczeniach dotyczących czasu Past Continuous, które znajdziemy w podręcznikach do szkoły podstawowej, mamy zawsze podane w poleceniu, jakiego czasu użyć. A jeśli mamy wybierać pomiędzy Past Simple i Past Continuous, to zawsze jest podany odpowiedni kontekst, aby nie było problemy z odpowiednim wyborem.
Jednak ponieważ jest to temat, który sprawia problemy, wrócę do niego jeszcze w kolejnych wpisach.
Ćwiczenia
Aby utrwalić budowę czasu Past Continuous, zachęcam do wykonywania ćwiczeń:
Czas Past Continuous – krok po kroku
Czas Past Continuous – 30 zdań do ćwiczenia