Czas Present Continuous – krok po kroku

przez | 20 lis 2020

Czas Present Continuous wprowadzany jest w klasie czwartej. W klasach młodszych pojawia się, co prawda wiele sytuacji, piosenek i tekstów, w których uczniowie mają kontakt ze zdaniami w tym czasie, ale nie jest to jeszcze dokładnie objaśniane.
Kiedyś czas Present Continuous był wprowadzany jako pierwszy, w takiej kolejności bowiem uczą się go rodzimi użytkownicy języka. Teraz widzę, że jako pierwszy wprowadzany jest czas Present Simple.
Zanim przejdę do szczegółowych objaśnień, musimy ustalić dwie podstawowe rzeczy:
Kiedy stosujemy czas Present Continuous?
Co jest operatorem w tym czasie?
Czas Present Continuous ma więcej, niż jedno zastosowanie, ale jako punkt zaczepienia i pierwsze skojarzenie wybierzemy jedno z nich. To takie minimum z minimum wiedzy, którą musisz posiadać.
Odpowiedzmy więc nasze pytania:

1.Kiedy stosujemy czas Present Continuous?
Dla czynności, które trwają w chwili mówienia.
2. Co jest operatorem?
Osobowa forma czasownika to be, czyli: am, is lub are.

Co to są czynności, które trwają w chwili mówienia?
Niektóre osoby mają duże problemy, żeby to wytłumaczyć lub podać po polsku przykład takiego zdania.
A chodzi o to, że w tym samym momencie, w którym my mówimy, ta czynność właśnie się dzieje.
Można to wytłumaczyć na takim żartobliwym przykładzie: korytarzem idzie pani woźna i przez dziurkę od klucza zagląda do klasy. I opowiada co widzi: Nauczyciel siedzi za biurkiem, Kasia pisze na tablicy, Wojtek rozgląda się dookoła a Tomek szuka czegoś w piórniku. To wszystko dzieje się teraz, w czasie gdy pani woźna patrzy przez dziurkę od klucza i o tym mówi. Gdyby znała język angielski – mówiłaby w czasie Present Continous.
Musimy pamiętać, że Anglicy inaczej patrzą na teraźniejszość. Dla nich albo czynność się powtarza (wówczas stosują czas Present Simple) albo dzieje się w chwili mówienia (wtedy używają Present Continuous). W języku polskim nie ma takiego rozróżnienia, dlatego jest nam na początku trudno.

Zdanie „Myję zęby” powiemy w czasie Present Continuous, jeśli robimy to właśnie teraz, jesteśmy w trakcie wykonywania tej czynności. Ktoś nas woła a my nie możemy przyjść i odpowiadamy, że właśnie myjemy zęby.
Zdanie „Myję zęby” powiemy w czasie Present Simple, jeśli chcemy powiedzieć, że dbamy o higienę jamy ustnej i regularnie myjemy zęby. Myję zęby – to mój zwyczaj, rutyna, czynność która się powtarza. Ktoś pyta: Co robisz po każdym posiłku? Odpowiadam: Myję zęby (w czasie Present Simple).

Czynności, które dzieją się w chwili mówienia to nie jedyne zastosowanie czasu Present Continuous.
Ale najważniejsze i obowiązkowe do zapamiętania!
O innych poczytasz TUTAJ oraz w kolejnych wpisach.

Zanim przejdę do budowy zdań w czasie Present Continuous chciałabym się upewnić, że przeczytałeś mój wpis Szyk zdania to świętość. Będę opierać się na schematach, które tam zamieściłam.
Poza tym musisz też znać odmianę czasownika to be. Jeżeli masz z tym problem, zapisz odmianę na kartce lub wydrukuj ze strony Nauka słownictwa.

Wszystko gotowe?
Zaczynamy!!!

Zdania twierdzące

Zdania twierdzące w czasie Present Continuous są trochę rozbudowane.
Składają się z podmiotu, osobowej formy czasownika to be, czasownika z końcówką -ing i dopełnienia.

Przykłady:

I am eating an apple. – Jem jabłko.
They are sleeping in the tent. – Oni śpią w namiocie.
We are singing a song. – My śpiewamy piosenkę.
Tom and Oscar are playing in the garden. – Tom i Oscar bawią się w ogrodzie.

A teraz te same zdania, tylko z formami skróconymi:
(Ach ten czasownik to be tak lubi się skracać!)

I’m eating an apple.
They’re sleeping in the tent.
We’re singing a song.

Popatrzmy jeszcze na te zdania z podświetlonymi na kolorowo elementami:
I am eating an apple.
They are sleeping in the tent.
We are singing a song.
Tom and Oscar are playing in the garden.

Jednym z 'problemów’ tego czasu jest to, że czasownik jest złożony.
Zapamiętaj!!!

Muszą być dwa słowa: osobowa forma czasownika to be i czasownik z końcówką -ing.
Tak, jak widać poniżej:

am
is
……………….+ ………………czasownik z końcówką -ing
are

O tym, w jaki sposób dodajemy końcówkę -ing do czasownika przeczytasz TUTAJ.

A teraz spójrzmy na kilka jeszcze przykładów zdań twierdzących:

My friend Monica is waiting for me. – Moja przyjaciółka Monika czeka na mnie.
My sister’s hamster is running on the carpet. – Chomik mojej siostry biega po dywanie.
We’re playing basketball. – My gramy w koszykówkę.
Our teacher is smiling. – Nasz nauczyciel uśmiecha się.

Zdania pytające

Operatorem w czasie Present Continuous jest osobowa forma czasownika to be, a więc: am, is lub are.
W zdaniach pytających zawsze stawiamy operator przed podmiotem.
Oto przykłady zdań pytających:

Are you eating an apple? – Czy ty jesz jabłko?
Are they sleeping in the tent? – Czy oni śpią w namiocie?
Are we singing a song? – Czy my śpiewamy piosenkę?
Are Tom and Oscar playing in the garden? – Czy Tom i Oskar bawią się w ogrodzie?

Popatrzmy na te same zdania z podświetlonymi na kolorowo elementami:
Are you eating an apple?
Are they sleeping in the tent?
Are we singing a song?
Are Tom and Oscar playing in the garden?

W zdaniach pytających trzeba zachować czujność i pilnować, aby nie zabrakło żadnego z elementów. Wielu uczniów zapomina o czasowniku z końcówką -ing. Nie można do tego dopuścić! W zdaniu może nie być dopełnienia, bo nie zawsze jest ono konieczne, ale zarówno am, is lub are, jak i czasownik z końcówką -ing muszą się w nim znaleźć. Inaczej to nie będzie czas Present Continuous.

Oto więcej zdań pytających w czasie Present Continuous:

Is my friend Monica waiting for me? – Czy moja przyjaciółka Monika czeka na mnie?
Is my sister’s hamster running on the carpet? – Czy chomik mojej siostry biega po dywanie?
Are we playing basketball? – Czy my gramy w koszykówkę?
Is our teacher smiling? – Czy nasz nauczyciel uśmiecha się?

Zdania przeczące

Punktem wyjścia do zbudowania zdania przeczącego jest zdanie twierdzące. Do operatora, którym jest osobowa forma czasownika to be, czyli am, is lub are dodajemy słowo przeczące not.

Przykłady zdań przeczących:

I am not eating an apple. – Nie jem jabłka.
They are not sleeping in the tent. – Oni nie śpią w namiocie.
We are not singing a song. – My nie śpiewamy piosenki.
Tom and Oscar are not playing in the garden. – Tom i Oscar nie bawią się w ogrodzie.

A teraz te same zdania, ale z formami skróconymi:

I’m not eating an apple.
They aren’t sleeping in the tent.
We aren’t singing a song.
Tom and Oscar aren’t playing in the garden.

I jeszcze raz popatrzmy na te zdania, ale z podświetlonymi elementami:

I am not eating an apple.
They are not sleeping in the tent.
We are not singing a song.
Tom and Oscar are not playing in the garden.

Krótkie odpowiedzi do pytań w czasie Present Continuous.

W języku polskim na pytania typu: Czy teraz czytasz książkę? Czy czekasz na mnie? itp. możemy odpowiedzieć TAK lub NIE. W języku angielskim, natomiast musimy sformułować trochę dłuższą odpowiedź. Może się nam to wydawać zabawne, że odpowiedzi te nazywamy krótkimi, choć wcale takie krótkie nie są.
O tym, jak budujemy krótkie odpowiedzi przeczytasz w moim wpisie KRÓTKIE ODPOWIEDZI KROK PO KROKU.
Poniżej kilka przykładów:

Is my friend Monica waiting for me?
Yes, she is.
No, she isn’t.

Is my sister’s hamster running on the carpet?
Yes, it is.
No, it isn’t.

Are we playing basketball?
Yes, we are.
No, we aren’t.

Is our teacher smiling?
Yes, he is. lub Yes, she is.
No, he isn’t. lub No, she isn’t.

Wyrażenia stosowane z czasem Present Continuous.

W każdym z angielskich czasów występują charakterystyczne wyrażenia, których znajomość jest konieczna. Za pomocą czasu Present Continuous mówimy o czynnościach, które dzieją się w chwili mówienia dlatego wyrażenia te dotyczą właśnie 'tej chwili’. Są to:

now – teraz
right now – własnie teraz
at the moment – w tym momencie

Ćwiczenia

Ćwiczenie czyni mistrza. Od zrozumienia do zapamiętania jest niekiedy długa droga. Dlatego polecam ćwiczenia Krok po kroku i utrwalające, które umieściłam na stronie ćwiczenia do wydruku. Napisane są one większą czcionką, zawierają proste słownictwo i duże luki, aby wszyscy uczniowie z problemami zmieścili swoje odpowiedzi.
Powodzenia w nauce!