W tym wpisie omówię zasady dodawania końcówki -s i końcówki -ing do angielskich czasowników.
Zajmę się najprostszymi przypadkami, które pojawiają się na samym początku nauki języka i podam przykłady konkretnych czasowników, które trzeba znać. Dodam też materiał dla zaawansowanych, ale oznaczę go wyraźnie trzema gwiazdkami ***. Niektórzy uczniowie chcą od razu znać wszystkie zasady, nawet jeśli na początku nie znajdą okazji ich zastosować. To dla nich właśnie są te szczegóły. Z drugiej strony czytają to pewnie i tacy, którzy bardzo słabo radzą sobie z angielskim i samo pamiętanie o końcówkach jest szczytem ich możliwości w tym momencie. Dla nich mam taką radę: nie czytajcie tego jeszcze. Dajcie sobie trochę czasu na utrwalenie gramatyki i budowy zdań. I dopiero gdy poczujecie grunt pod nogami i większą pewność siebie, wróćcie do tego wpisu, by zająć się spellingiem, czyli pisownią.
Fragmenty oznaczone trzema gwiazdkami*** nie są potrzebne uczniom klasy IV, V i VI. W pozostałych klasach szkoły podstawowej mogą pojawić się bardzo rzadko.
Dodawanie końcówki -s
Końcówka -s potrzebna jest nam w czasie Present Simple.
Dodajemy ją do czasowników w 3 osobie liczby pojedynczej, w zdaniach twierdzących.
Przypominam, że 3 osoba liczby pojedynczej to HE, SHE, IT czyli on, ona, ono.
Do większości czasowników po prostu dodajemy -s:
work – works
rain – rains
cook – cooks
eat – eats
Jeżeli czasownik kończy się na -s, sh, ch, x, z, o, dodajemy do niego końcówkę -es
watch – watches
wash – washes
go – goes
fix – fixes
Jeżeli czasownik kończy się na -y po spółgłosce, zamieniamy końcówkę na -ies
Uwaga!!
Końcowe -y musi być po spółgłosce!!!
Tak, jak w poniższych przykładach. Upewnij się, że wiesz, co to jest spółgłoska.
try – tries
study – studies
tidy -tidies
fly – flies
Jeżeli -y występuje po samogłosce, to wtedy dodajemy samo -s:
play – plays
stay – stays
To ważne!!! Przykłady z tego punktu trzeba znać!!!
Czasownik have rządzi się swoimi prawami
Do czasownika have nie dodajemy końcówki -s.
Musimy go odmienić.
Czasownik ten w 3 osobie liczby pojedynczej ma formę has.
Zapamiętaj!!!
have – haves has
Dodawanie końcówki -ing
Końcówka -ing pojawia się w czasach Continuous, oraz gdy tworzymy formy rzeczownikowe (gerund).
Oto zasady, które trzeba znać:
Do większości czasowników po prostu dodajemy -ing
work – working
play – playing
read – reading
cook – cooking
eat – eating
Czasowniki zakończone na -e
Jeżeli czasownik kończy się na -e, usuwamy tę literę przed dodaniem końcówki -ing.
write – writing
come – coming
make – making
take – taking
ride – riding
dance – dancing
live – living
***Uwaga!!!
Jeśli czasownik kończy się na podwójne e, czyli -ee, to niczego nie usuwamy, tylko dodajemy -ing:
see- seeing
agree – agreeing
flee – fleeing
knee – kneeing
guarantee – guaranteeing
Czasami podwajamy ostatnią spółgłoskę
Większość uczniów wzrokowo zapamiętuje takie sytuacje.
Przykłady:
sit – sitting
run – running
win – winning
cut – cutting
swim – swimming
plan – planning
stop – stopping
put – putting
get – getting
Jaka jest zasada? Ja sformułowałam ją tak:
Samotna samogłoska otoczona spółgłoskami.
To nie jest do końca wyczerpująca definicja, ale za to łatwa do zapamiętania.
Natomiast reguły są następujące:
Musi to być słowo jednosylabowe, które składa się ze spółgłosek i jednej samogłoski położonej w środku lub na przedostatnim miejscu.
Jeśli ostatnią spółgłoską jest w, x lub y, to ta zasada nie obowiązuje.
***Ale, ale…
Są też takie przykłady:
begin – beginning
admit – admitting
forget – forgetting
One mają, co prawda dwie sylaby, ale akcent pada na drugą z nich i w tej drugiej sylabie zasada samogłoski w otoczeniu spółgłosek jest zachowana.
Czasownik travel
Czasownik travel to przykład, który trzeba zapamiętać!!!
W brytyjskim angielskim, który uczony jest w naszych szkołach, musimy podwoić ostatnią literę, zanim dodamy do niego końcówkę -ing.
W amerykańskim angielskim taka pisownia nie obowiązuje.
travel – travelling
***Czasowniki zakończone na -ie
Jeśli czasownik kończy się na -ie, zmieniamy -ie na -y przed dodaniem -ing:
Przykłady, które warto znać:
lie – lying
die – dying
tie – tying
***Czasowniki zakończone na -c
Jeśli czasownik kończy się na -c, dodajemy -k przed -ing:
panic– panicking
picnic -picnicking
Jak się uczyć
Prawidłowa pisownia angielskich wyrazów jest ważna ale nie najważniejsza. Uczniowie z problemami mają problem z pisownią w języku polskim, więc pisownia w języku obcym tym bardziej będzie sprawiała im problemy. Nie znaczy to, oczywiście, że mam zamiar zniechęcać każdego i usprawiedliwiać popełniane błędy. Pragnę tylko zaznaczyć, że trzeba zachować odpowiednią równowagę i nie koncentrować się nadmiernie na tym temacie. Polecam dwa krótkie ćwiczenia które podsumowują zasady pisowni końcówek -s i -ing.
Dodawanie końcówki -s do czasowników
Dodawanie końcówki -ing do czasowników
Zachęcam również, aby wykonywać te ćwiczenia w odwrotną stronę. Uczniowie o wiele lepiej radzą sobie z dodawaniem końcówek, niż z usuwaniem ich.
Przykład:
Usuń końcówki i napisz podstawowe formy czasowników:
tidies – ?
having – ?
putting – ?
Jeżeli uczeń potrafi wykonać ćwiczenie tego typu, to jego wiedza i umiejętności są na wystarczającym poziomie.