Przysłówki w języku angielskim

przez | 12 lut 2024

Temat przysłówków, jak każde zagadnienie z gramatyki, jest dość rozbudowany. Nie będę się tu jednak rozpisywać, bo na pewno uczniowie poznają przysłówki, ich rodzaje i funkcje jakie pełnią w zdaniu, na lekcjach języka polskiego.
Przypomnę tylko pytania, na jakie odpowiada ta część mowy:
Jak? Gdzie? Kiedy?

Na lekcjach języka angielskiego w szkole podstawowej uczniowie uczą się tworzyć przysłówki sposobu oraz układają z nimi zdania. Dzisiejszy wpis dotyczy zakresu wiadomości potrzebnych uczniom klas IV-VI.

Przysłówki sposobu

Przysłówki sposobu opisują, jak coś się dzieje lub w jaki sposób czynność jest wykonywana. Odpowiadają na pytanie „How?” (Jak?)

Tworzenie przysłówków

Większość angielskich przysłówków powstaje poprzez dodanie końcówki -ly do przymiotnika.

Przykłady:
slow – slowly
quick – quickly
loud – loudly
quiet – quietly
beautiful – beautifully
careful – carefully
clear – clearly
bad – badly

Jeżeli przymiotnik kończy się na -y, zamieniamy je na -i.
Przykłady:
easy – easily
happy – happily
heavy – heavily

Uwaga!!!
Przymiotniki i przysłówki, które zapisałam powyżej należy znać razem z ich znaczeniem.

I kolejne Uwaga!!!
Nie wszystkie słowa z końcówką -ly to przysłówki. Np. friendly to przymiotnik.

I ostatnie Uwaga!!!
Są wyjątki!!!
Oto słowa, które mają taka sama formę jako przymiotnik i przysłówek:
fast – fast
hard – hard
late – late

Z kolei przymiotnik good tworzy przysłówek w sposób nieregularny:
good – well

Jeżeli potrzebujesz listy przysłówków do nauczenia, możesz przepisać je sam, albo skorzystać z mojej, którą znajdziesz TUTAJ.

Miejsce przysłówków w zdaniu

Przysłówki sposobu występują po czasowniku lub na końcu zdania.
Przykłady zdań z przysłówkami:

She sings beautifully. – Ona śpiewa pięknie.
They worked hard. – Oni pracowali ciężko.
Oscar finished his work quickly. – Oskar skończył pracę szybko.
He runs fast. – On biega szybko.
The dog barked loudly. – Pies szczekał głośno.

Podsumowanie

W szkole nie poświęca się zbyt wiele czasu na przysłówki, dlatego wielu uczniów nie pamięta ani jak je tworzyć ani jak stosować. Warto więc poświęcić kilka chwil na ich powtórzenie.