Dzisiejszy wpis dotyczy czasownika modalnego can, który oznacza umieć, potrafić i zawiera wiadomości z zakresu klasy IV szkoły podstawowej.
Czasownik modalny can raczej nie sprawia trudności uczniom.
Stosujemy go tylko w czasie teraźniejszym i jego forma jest jednakowa dla wszystkich osób.
To super! Nie trzeba pamiętać o żadnych wyjątkach!
Zdania twierdzące
Czasownika modalnego can używamy, żeby powiedzieć, co umiemy lub czego nie umiemy robić. Występuje więc po nim inny czasownik nazywający tę czynność.
I can swim. – Potrafię pływać
He can sing. – On potrafi śpiewać.
My sister can ride a bike. – Moja siostra potrafi jeździć na rowerze.
Zdania pytające
W zdaniu pytającym can stawiamy na początku:
Can you swim? – Czy umiesz pływać?
Can he sing? – Czy on umie śpiewać?
Can your sister ride a bike? – Czy twoja siostra potrafi jeździć na rowerze?
Zdania przeczące
W zdaniach przeczących do czasownika modalnego can dodajemy słowo przeczące not:
cannot = can’t
Uwaga!!! Pełna forma cannot jest pisana łącznie!!!
Przykłady zdań przeczących:
I can’t swim. – Nie umiem pływać.
He can’t sing. – On nie umie śpiewać.
My sister can’t ride a bike. – Moja siostra nie potrafi jeździć na rowerze.
W pełnej formie zdania te będą wyglądały tak:
I cannot swim.
He cannot sing.
My sister cannot ride a bike.
Krótkie odpowiedzi na pytania z czasownikiem can
Jeżeli ktoś zada nam pytanie, czy umiemy pływać lub czy ktoś umie rysować, to w języku polskim odpowiemy krótko TAK lub NIE. W języku angielskim, natomiast, musimy sformułować krótką odpowiedź.
Can you swim?
Yes, I can.
No, I can’t.
Can he sing?
Yes, he can.
No, he can’t.
Can your cousins play basketball?
Yes, they can.
No, they can’t.
Krótkie odpowiedzi sprawiają wiele problemów uczniom. Aby ich uniknąć, należy pamiętać o kilku zasadach. Zasady te dotyczą krótkich odpowiedzi we wszystkich czasach.
Oto krok po kroku jak sformułować krótką odpowiedź:
1. Na początku wstawiamy YES lub NO.
2. Piszemy przecinek.
3. Wstawiamy zaimek osobowy. To osoba, której dotyczy pytanie. Zawsze będzie to jeden spośród wymienionych: I, you, he, she, it, we, they. Nie może tam być innego słowa. Jeżeli w zdaniu podmiot jest opisany inaczej, np. moja babcia, musimy go zamienić na zaimek osobowy – ona.
4. Jeżeli w punkcie 1 wpisaliśmy YES, to teraz wpisujemy operator, który jest na początku pytania. Jeśli wpisaliśmy NO, to wpisujemy ten sam operator ale w formie przeczącej z not. Forma przecząca musi być skrócona, nie może być pełna.
Przykłady pytań i krótkich odpowiedzi z czasownikiem modalnym can.
Can she dance? – Yes, she can.
Can Tom and Ola climb? – No. they can’t.
Can your grandma cook? – Yes, she can.
Can your teacher speak French? – Yes he can. lub Yes, she can. (Zależy czy to on, czy ona)
Can birds fly? – Yes, they can.
Can snakes run? – No, they can’t.
Can you draw an elephant? – No, I can’t.
Ćwiczenia z czasownikiem can:
Can – krok po kroku
Zdania twierdzące, pytające i przeczące z czasownikiem modalnym can