Czasownik 'have got’ – budowa zdań

przez | 15 lut 2019

Dzisiejszy wpis zawiera wiadomości potrzebne uczniom w klasie IV szkoły podstawowej. To właśnie wtedy wprowadzana jest odmiana czasownika HAVE GOT. Nie znaczy to jednak, że uczniowie nie spotkali tego czasownika wcześniej, nawet w przedszkolu. Były to jednak wiadomości nieusystematyzowane, wprowadzane bez szerszego omawiania, w formie zabawy i piosenek. Bardzo fajne było wymyślanie i opisywanie wszelkiego rodzaju potworków, które miały ileś tam nóg, rąk i oczu, i straszyły radośnie z dziecięcych rysunków.
Nadszedł jednak czas, aby czasownik 'have got’ pojawił się w aspekcie gramatycznym, jako główny bohater ćwiczeń i sprawdzianów. Dla niektórych uczniów będzie to spoko temat, z którym dadzą sobie radę, innych natomiast będzie dalej straszył, tylko tym razem już w mniej radosny sposób.
Spróbujmy więc usystematyzować tę wiedzę i oswoić naszego 'potworka’, aby nauka języka angielskiego nie spędzała snu z powiek ani uczniom, ani rodzicom.

Zakładam, że czytając to znasz już odmianę czasownika have got i jego formy skrócone. Jeżeli chcesz sobie przypomnieć, zajrzyj do wpisu Nauka odmiany czasownika have got. Możesz też napisać odmianę na kartce albo ją wydrukować. Wersję do druku znajdziesz na stronie Nauka słownictwa.

Zdania oznajmujące

Zdania oznajmujące są bardzo proste:
PODMIOT + have got lub has got + DOPEŁNIENIE

Przykłady:
I have got a dog. – Mam psa.
He has got a sister. – On ma siostrę.
My cousins have got a lot of friends. – Moi kuzyni mają wielu przyjaciół.
Ola has got blue eyes. – Ola ma niebieskie oczy.

Uwaga!!! W trzeciej osobie liczby pojedynczej (HE, SHE, IT) czasownik przyjmuje formę has.
Pamiętaj o tym!!!
Czasownik have got tworzy formy skrócone z podmiotem. Powyższe zdania możemy zapisać więc tak:

I’ve got a dog.
He’s got a sister.
Ola’s got blue eyes.

W niektórych przypadkach uczniowie mogą mieć wątpliwości czy skrót he’s oznacza he is czy he has. Dlatego trzeba patrzeć na całe zdanie. Na początku może to być trudne ale z kontekstu zdania zawsze można prawidłowo wywnioskować znaczenie czasownika.

Zdania pytające

Aby utworzy pytanie, przenosimy have lub has na początek zdania. Słowo got pozostaje na swoim miejscu.

Have you got a dog? – Czy masz psa?
Has he got a sister? – Czy on ma siostrę?
Has Ola got blue eyes? – Czy Ola ma niebieskie oczy?

Zdania przeczące

W zdaniach przeczących do czasownika have dołączamy słowo przeczące not.

have not got = haven’t got
has not got = hasn’t got

Oto przykłady zdań przeczących:

I haven’t got a dog. – Ja nie mam psa.
He hasn’t got a sister. – On nie ma siostry.
Ola hasn’t got blue eyes. – Ola nie ma niebieskich oczu.

Zdania przeczące nie wydają się zbyt trudne. Jeżeli uczeń zna odmianę czasownika, powinien sobie z nimi poradzić. Oczywiście, można je również zapisać w wersji pełnej:

I have not got a dog.
He has not got a sister.
Ola has not got blue eyes.

Ćwiczenia

Aby nabrać wprawy w tworzeniu zdań z czasownikiem have got polecam ćwiczenia, które są umieszczone w dziale Ćwiczenia do wydruku. Ostatnio dodałam tam 50 przykładów zdań, twierdzących, pytających i przeczących z have got, które są prostym ale wartościowym ćwiczeniem dla początkujących. A dla utrwalenia odmiany czasownika have got polecam wybrać tematyczne ćwiczenia interaktywne.

HAVE GOT czy HAVE?

Gdybym była złośliwa, powiedziałabym, że czasownik have got stosujemy w IV klasie szkoły podstawowej. A potem możemy sobie na niego machnąć ręką i stosować samo have, które znaczy to samo. Tak zresztą traktuje to wiele podręczników. Gdy uczniowie poznają już czas Present Simple, nagle have got gdzieś się zapodziewa i pojawiają się pytania i przeczenia tworzone za pomocą operatora do/does. Wielu uczniów przeżywa wtedy chwile niepewności. Nie wiedzą, jak należy postępować, bo podręczniki i nauczyciele pomijają tę kwestię i nie tłumaczą, czy have i have got to to samo, czy nie.
Tak, to jest ten sam czasownik, tylko zachowuje się inaczej.
Podsumujmy więc wszystko i rozwiejmy wątpliwości raz na zawsze.

CZASOWNIK HAVE GOT
Znaczenie – mieć.
Używamy tylko w czasie teraźniejszym Present Simple. Pytania i przeczenia tworzymy za pomocą have/has.
Używamy raczej w brytyjskim angielskim, jako formę potoczną, codzienną.
Nie stosujemy w wyrażeniach typu: have a shower – brać prysznic, have breakfast – jeść śniadanie itp.

CZASOWNIK HAVE
Znaczenie – mieć.
Używamy zarówno w brytyjskim jak i amerykańskim angielskim.
Używamy w różnych czasach, według reguł, które w nich obowiązują. W czasie Present Simple pytania i przeczenia tworzymy za pomocą operatora do/does


Co więc należy robić, gdy jesteś uczniem? Którego z czasowników używać?
W polskich szkołach uczymy się angielskiego brytyjskiego, więc have got obowiązkowo pojawia się w klasie IV. Trzeba się go nauczyć i zaliczyć.
I trzeba pamiętać, co oznacza, żeby rozumieć dialogi i angielskie teksty. Ale spokojnie można posługiwać się samym czasownikiem have i traktować go jak każdy inny czasownik, dopasowując do potrzebnego czasu gramatycznego.