Dzisiaj kilka objaśnień i ćwiczeń z użyciem dopełniacza saksońskiego (Saxon genitive).
Używamy go wtedy, gdy chcemy powiedzieć, że jakaś rzecz do kogoś przynależy.
Po polsku będą to wyrażenia typu: dom babci, kot Ali, pieniądze wuja itp., w języku angielskim natomiast stosujemy apostrof i literę 's’ (apostrof to taki przecinek u góry, gdyby ktoś nie pamiętał).
Dopełniacz saksoński pojawia się już na początku nauki języka angielskiego – w klasie IV.
Nie jest to coś skomplikowanego i trudnego. Sama konstrukcja jest prosta, natomiast zbyt mało czasu poświęconego na jego wyjaśnienie i brak powtórek w kolejnych latach nauki powodują, że wiele osób kończąc szkołę podstawową ma z dopełniaczem saksońskim problemy.
Najprostsza reguła, którą możemy stosować, żeby zapamiętać konstrukcję wyrażeń z dopełniaczem saksońskim, wypróbowana przeze mnie jest następująca:
właściciel’s + rzecz posiadana
Oczywiście, słowo ’właściciel’ może w pewnych sytuacjach wydać się trochę przesadzone, ale reguła ta sprawdza się i warto ją zapamiętać.
Oto kilka przykładów:
- grandma’s house – dom babci. Właściciel, czyli babcia występuje jako pierwsza, następnie jest apostrof, czyli litera 's’ i dopiero 'dom’, czyli rzecz, którą babcia posiada.
- Ken’s parrot – papuga Kena
- the boy’s laptop – laptop chłopca
- my sister’s dress – sukienka mojej siostry
A teraz kolejny przykład:
jak powiedzieć po angielsku: nowy samochód mojego taty?
Spróbujmy!
Kto jest 'właścicielem’? – mój tata – my dad
Co jest 'rzeczą posiadaną’? – nowy samochód – new car
Całość będzie więc wyglądała tak:
my dad’s new car
I jeszcze jeden przykład, który zawsze wywołuje popłoch wśród uczniów:
żółte okulary cioci Halinki
Kto jest 'właścicielem’? – ciocia Halinka – aunt Halinka
Co jest 'rzeczą posiadaną’? – żółte okulary – yellow glasses
Jak brzmi odpowiedź?
aunt Halinka’s yellow glasses
To jeszcze nie wszystko.
Do tej pory 'właściciele’ byli osobami w liczbie pojedynczej.
Jeśli wystąpią w liczbie mnogiej – zasada trochę się zmienia:
właściciele’ + rzecz posiadana
Uwaga!!!
To dotyczy tylko rzeczowników, które tworzą liczbę mnogą w sposób regularny, czyli z końcówką -s. Aby nie podwajać niepotrzebnie litery s – pomijamy ją, zostawiając sam apostrof
Przykłady:
- the boys’ teacher – nauczyciel chłopców
- my cousins’ dog – pies moich kuzynów
- my parents’ house – dom moich rodziców
ale:
- the children’s idea – pomysł dzieci
bo
children to nieregularna liczba mnoga i nie ma końcówki ’s’
Na zakończenie jeszcze jeden przykład, który trzeba znać.
Jeśli w zdaniu pojawia się kilku 'właścicieli’, to apostrof i literę ’s’ stawiamy tylko po ostatnim z nich.
Przykład:
- Tom and Oscar’s house – dom Toma i Oskara
Jeśli chcesz więcej poćwiczyć, to przykłady z dopełniaczem saksońskim do druku znajdziesz TUTAJ.