W języku polskim fakt policzalności (czy też nie) rzeczowników nie ma większego znaczenia. W języku angielskim, natomiast stanowi dość ważny aspekt. Od tego, do jakiej kategorii przyporządkujemy dany wyraz zależy zastosowanie właściwych wyrażeń i prawidłowa pod względem gramatycznym budowa wypowiedzi. Jednym z określeń stosowanych różnie, w zależności od rodzaju rzeczownika, jest zawarte w dzisiejszym tytule pytanie o ilość. Zanim jednak zaproponuję nowe ćwiczenia, chciałabym pokrótce omówić zagadnienie policzalności. Nie będzie to, oczywiście całościowe omówienie tematu, a tylko w zakresie obowiązkowym dla uczniów klasy IV i V szkoły podstawowej. Zbyt dużo wiadomości na raz mogłoby wprowadzić niepotrzebny chaos i przyniosłoby więcej szkody niż pożytku. Na początku nauki, a także gdy doświadczamy trudności, dobrze jest przyjąć pewne uproszczenia. Na resztę przyjdzie czas później.
Generalnie, rzeczowniki policzalne to takie, które można policzyć. Występują w liczbie pojedynczej i mnogiej.
Przykłady:
a book – books książka – książki
an apple – apples jabłko – jabłka
a sandwich – sandwiches kanapka – kanapki
Rzeczowniki niepoliczalne, natomiast, nie tworzą liczby mnogiej i, jak nazwa wskazuje nie można ich policzyć. Aby określić ich ilość musimy wspomagać się miarami (kilogramy, litry, butelki itp.)
Przykłady:
milk – mleko – policzyć możemy litry mleka, szklanki mleka, kartony, a nawet krople mleka, ale mleka samego w sobie policzyć się nie da
water – woda
juice – sok
Rzeczowniki niepoliczalne, sprawiające problemy uczniom to:
bread – chleb
homework – zadanie domowe
money – pieniądze
time – czas
Najlepiej nauczyć się ich na pamięć.
PO CO SIĘ TEGO UCZYMY?
Wiedza o policzalności potrzebna nam będzie za każdym razem, gdy będziemy chcieli zapytać o ilość. Mamy bowiem do wyboru aż dwa pytania:
How much? – Ile? – stosujemy z rzeczownikami niepoliczalnymi
How many? – Ile? – stosujemy z rzeczownikami policzalnymi
Przykłady:
How many books are there on the desk? – Ile książek jest na biurku?
How much sugar do you need? – Ile cukru potrzebujesz?
———————————————————————-
W dzisiejszym wpisie nie wspomniałam o wyrażeniach ilości much, many, a lot of. Zostaną one omówione innym razem.
———————————————————————-
Uczniom, którym myli się zastosowanie How much/many proponuję dwa ćwiczenia:
How much / many – ćwiczenie do wydruku
Gra w milionerów – aplikacja LearningAps, którą umieszczam poniżej.